Kapcsold ki a gyereket, hogy pihenhessen

A meseolvasás szerencsére újra reneszánszát éli. Hogy miért szerencsére? Mert a fantázia, a kreativitás fejlődése, a napi feszültségek elengedése kategóriákkal jobb hatásfokú, mint amikor a képernyő előtt ülve nézik a gyerekek a mesét.

És egy másik dolog miatt is jó, hogy visszatérőben van a meseolvasás. Évszázadokkal ezelőtt többek között azért mondtak mesét egymásnak az emberek, mert viszonylag kevés inger érte őket, és ezzel tették izgalmasabbá a napjaikat. A meseolvasás szerepe azóta megváltoztott.

Ma nagyobb jelentősége van annak, hogy megnyugvást hoz, kikapcsolhatunk a szinte feldolgozhatatlan mennyiségű információáradatból. A Z és Alfa generációs gyerekek számára ugyanis egyre nehezebb kikapcsolni a napi zsongásból. Márpedig amikor apa/ anya mesét olvas, olyankor valóban le lehet tenni a kütyüket, bensőséges, intim hangulat alakul ki, ahol meg lehet pihenni, a történet alapján nem csak szóba hozni a napi eseményeket, félelmeket, aggodalmakat, sikereket, de a beszélgetés során fel is lehet oldani azokat.

1. A mesék hatalma csodálatos. Megmutatják a világot, az érzelmeket, a félelmeket, ugyanakkor motiválnak, utat mutatnak és reményt adnak a gyerekeknek. Persze a szülők számára minden egyes nap leülni, és mesét olvasni bizony fárasztó. A szülők egynegyede soha nem is teszi. A 4-10 éves gyerekek alig fele hallgat esténként mesét, pedig a kutatások szerint még az immunrendszer működését is jelentősen javítja a napi mesehallgatás.

2. Mesehallgatás közben a gyerekek érzelmekkel kapcsolódnak a szereplőkhöz, szeretik vagy éppen nagyon nem kedvelik őket. Sőt, az érzelmi kötődés mellett azonosulnak is egy-egy szereplővel, így reményt kapnak, hogy lám, a legkisebb is nyerhet a feladatok során. Vagyis ő, aki a családban, az óvodás csoportban, vagy éppen iskolában a legkisebb, legügyetlenebb, esetleg a leghalkszavúbb… is lehet hős, és nyertes a nagyokkal szemben.

3. A meditációs mesekönyvekben szereplő történetek többnyire valós élethelyzeteket mutatnak be, ahol mindig kedvező megoldás születik. Miért fontos ez? Mert a gyerekek számukra biztonságos környezetben tanulják meg: mindenkivel történnek rossz dolgok nem csak velük, és van megoldás.

4. Mesehallgatás során a varázslatos dolgokra képes képzelőerő, vagyis a fantáziais hatalmas teret kap, amikor a gyerek elképzeli a történetet, a helyszíneket, a szereplőket… A meditációs mesekönyvek – például a szokásosnál részletesebb tájleírásokkal – erre kifejezetten nagy hagsúlyt fektetnek. A képzelőerőnek ugyanis a gyerek a későbbiekben is nagy hasznát veszi majd, például amikor elvont dolgokat fog tanulni az iskolában. Komoly kutatási eredmények vannak, melyek szerint a vizualizációt rendszeresen gyakorló gyerekek kreatívabbak, könnyebben koncentrálnak, tanulnak.

5. A kedvelt mesék problémamegoldásait örökre megjegyzi a gyerek, és ezeket sokkal könnyebben képes betartani, mintha néhány évvel később már tiltásként szembesülne velük a saját életében.

A mesék varázslatos hatását felhasználva olyan dolgokat is megtudhatunk a gyermekünkről, amit önmagától esetleg nem mesélne el, és mi sem gondolnánk rá. Sőt, a kellemetlen helyzeteket is szóba hozhatjuk indirekt módon.

Fontos, mert tudnunk kell a gyermekünkkel történtekről, és azért is, hogy közösen kereshessünk megoldást. Közösen, vagy ha szükséges, csak mi felnőttek. Mert, bár mindig voltak nagyon önálló gyerekek, ma túl sok olyan egyébként jó és szerető családban élő 8-10 évessel találkozni, akik úgy érzik egyedül vannak a problémáikkal – “Majd megoldom magam! Az a dolgom!” –  és akik azért nem mondják el otthon a gondjaikat, mert nem akarják azzal is terhelni az egyébként rengeteget dolgozó szüleiket.

Ezért született az Esti manó mesék című könyv is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.